Po co nam Social Media?
Współcześnie, komunikacja w mediach społecznościowych, to sposób nawiązania i podtrzymania relacji między indywidualnymi użytkownikami, grupami lub firmami. Pozwala firmom i organizacjom budować silne i trwałe relacje z odbiorcami, w sposób, który jest szybki i wygodny. Media społecznościowe to doskonałe narzędzie do m.in.: uzyskiwania szybkiego feedbacku od odbiorców, wraz ze spostrzeżeniami i uwagami na temat produktu lub usługi.
Posiadanie profili firmowych to nie wszytko.
To, że zdecydowałeś się utworzyć profil swojej firmy w sieci, to tylko niewielki procent prawdopodobieństwa osiągnięcia sukcesu. Regularnie publikujesz posty, ale nie widzisz, żeby Twoi obserwatorzy byli zaangażowani i zostawiali po sobie ślad w formie polubień lub komentarzy? Problemem tu, może być nie to co Twoja firma ma w ofercie, a to w jaki sposób piszesz posty. Odpowiedni język komunikacji w mediach społecznościowych to klucz do zwiększenia zaangażowania wśród obserwatorów!
Czym jest język komunikacji w mediach społecznościowych?
To sposób, w jaki dana firma porozumiewa się ze swoimi odbiorcami. Samo określenie języka komunikacji, niesie ze sobą wiele korzyści dla firmy, która chce skutecznie działać w mediach społecznościowych. Nie tylko buduje zaangażowane grono odbiorców i klientów, ale również:
• Wyróżnia firmę na tle konkurencji; nadaje jej „twarzy”
• Pozwala na skuteczne dotarcie do grona odbiorców
• Umożliwia przekazanie tego, co dla firmy jest najważniejsze
Odpowiedni język komunikacji i sprecyzowany dobór mediów społecznościowych, sprawi że Twoi obserwatorzy będą się utożsamiali z firmą i poczują się w pewnym stopniu zauważeni przez nią.
Jak znaleźć swój styl komunikacji z obserwatorami?
Przede wszystkim, dowiedz się kim są Twoi obserwatorzy:
- skąd pochodzą,
- w jakim są wieku,
- z jakich portali społecznościowych najczęściej korzystają.
Warto mieć na uwadze to, że osoby z poszczególnych pokoleń dzieli i różni dystans – zarówno mentalny, jak i językowy, a co za tym idzie prezentowane publikacje muszą się różnić i być dopasowane do nich. Chcesz dotrzeć do młodych osób i w nieformalny sposób się z nimi komunikować? Spróbuj działać na Tik-Toku i stale monitoruj tam viralowe treści, lub wstawiaj ciekawe Instastories i rolki na Instagramie, które zwiększą zaangażowanie. Zależy Ci, by przedstawić szczegółowe informacje o inwestycji/ofercie lub informować klientów o działaniach firmy? Publikuj regularnie posty na Facebooku lub wypróbuj formę newslettera, gdzie w sposób bardziej formalny będziesz komunikować się ze swoimi odbiorcami.
Na podsumowanie tematu, przygotowaliśmy cztery, ważne zasady działań w mediach społecznościowych, które warto abyś znał/-a, jeśli zależy Ci na zaangażowanych odbiorcach:
- 1. Wybierz zestaw komunikatów. Zalecamy stworzenie zestawu komunikatów, które będą dostosowane do Twojej grupy obserwatorów i kontekstu, w którym będzie się odbywała komunikacja.
- 2. Bądź konsekwentny. Ważne jest, aby zachować konsekwencję w stosowaniu komunikatów, które wybrałeś/-aś. To sprawi, że Twoi obserwatorzy będą w stanie zrozumieć Twoją komunikację, nawet jeśli będzie ona skierowana do szerszego grona odbiorców.
- 3. Używaj języka jak najbardziej dostępnego. Ważne jest, aby Twoja komunikacja była dostępna dla jak najszerszego grona odbiorców. Unikaj technicznych sformułowań i skomplikowanych terminów. Postaraj się jak najlepiej wyjaśnić wszystkie pojęcia i nie zapomnij o przykładach, które mogą być pomocne w zrozumieniu Twojej komunikacji.
- 4. Utrzymuj kontakt z obserwatorami. Obserwatorzy są odbiorcami informacji, dlatego ważne jest, aby stworzyć odpowiedni kanał komunikacji. Daj im możliwość szybkiego kontaktu z Tobą, poprzez wiadomości na Messengerze, Whatsappie czy Instagramie Direct. Odpowiadaj na pytania, opinie i wątpliwości.
Odpowiednia komunikacja w mediach społecznościowych, to ważna część działań marketingowych w sieci.
Zanim zaczniesz swoje działania, zastanów się na jakich mediach społecznościowych, znajdują się Twoi potencjalni klienci i osoby, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą. Znajomość wieku i pochodzenia ułatwi Ci znalezienie języka, który najbardziej do nich trafi. Dzięki temu nie tylko dostosujesz swoje produkty i usługi do potrzeb klientów, ale także zwiększysz zaangażowanie klientów i zdobędziesz ich lojalność oraz zaufanie.